آبسه دندان کودک یکی از ناخوشایندترین مشکلاتی است که برای او پیش می آید. اما آیا می دانید چه چیزی باعث بروز این مشکل در دهان کودک شما شده است؟ در ادامه به بررسی علل اصلی این مشکل میپردازیم.


 

علت های آبسه دندان در کودکان

آبسه دندان کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

 یکی از مهم ترین دلایل آبسه دندان در کودکان، رشد دندان های جدید است. وقتی کودکی به سن رشد دندان های جدید خود می رسد، این دندانها از زیر لثه به سطح بیرنی حرکت می کنند. این فرآیند ممکن است منجر به آبسه و بروز التهاب در لثه شود.

 در دورهرشد و تغییر، بدن کودکان هورمون های خاصی تولید می کند. این ترشحات ممکن است منجر به تحریک لثه و بروز التهاب و آبسه در دهان شود.

 استفاده از استیمولیتورها (دندان گیر) و جویدن اشیاء سخت نیز میتواند عاملی در ایجاد آبسه دندان باشد. استفاده نادرست از اشیاء سخت ممکن است به لثه  آسیب برساند و موجب التهاب و در نهایت آبسه دندان شود.

 مصرف مداوم غذاهای نرم و نیمه مایع نیز میتواند لثه را تحریک کرده در آن التهاب ایجاد کند. بنابراین، تغذیه نادرست نیز به عنوان یکی از علل اصلی آبسه دندان در کودکان شناخته میشود.

 عفونت ها نیز می توانند یکی از دلایل مهم آبسه دندان کودک باشند. وجود عفونت های مختلف در دهان مانند التهاب لثه و عفونت های دور دندانی، معمولا منجر به التهاب و آبسه دندان کودک خواهد شد.

با توجه به این عوامل، می توانید روش های مناسبی برای پیشگیری و درمان آبسه دندان کودک خود اتخاذ کنید. البته  بهتر است قبل از هر اقدامی با دندان پزشک متخصص کودکان در این زمینه مشورت کنید.

چگونه می توان آبسه دندان را تشخیص داد؟

وقتی کودک شما در دهان خود احساس درد دارد، تشخیص علائم آبسه یا رشد دندان جدید ممکن است کمی گیج کننده باشد. برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده آبسه دندان در کودکان باشند، عبارتند از:

همان طور که گفته شد تشخیص آبسه دندان کودکان می تواند کمی مشکل باشد زیرا علائم آن معمولا با سایر نشانه های مرتبط با سلامتی دهان و دندان، مشابه است. اما اگر مشکوک به بروز آبسه دندان در کودک خود هستید، بهتر است سریعا به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید تا بتوانند با مشاهده علائم و بررسی وضعیت دهان، تشخیص قطعی بدهند و روش درمانی مناسبی را تجویز کنند.

روش های درمان آبسه دندان در کودکان

خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیاری برای درمان و کاهش درد ناشی از آبسه دندان وجود دارد که بهترین آن ها به شرح زیر است:

با انجام این روش ها می توانید تا حد زیادی از احساس درد و التهاب لثه کودک خود جلوگیری کنید. هر چند روش های گفته شده تاثیر بسزایی در کاهش درد و التهاب لثه دارند، اما برای تشخیص دقیق و درمان صحیح، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

 پیشگیری از آبسه دندان در کودکان

آبسه دندان کودک یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در دوران رشد دندان ها رخ دهد. اما می توانید به رعایت چند نکته ساده، احتمال بروز این مشکل در کودک خود را به حداقل برسانید.

 در ادامه به برخی از راهکارهایی که میتواند در جلوگیری از بروز آبسه دندان در کودکان موثر باشد، پرداخته شده است:

1.  رعایت بهداشت دهان و دندان

اولین نکته رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید از دندان کودکان خود به خوبی مراقبت کنید. به هیچ عنوان از ابزار نامتعارف و تیز برای تمیز کردن دهان کودک خود استفاده نکنید. همچنین مسواک زدن صحیح را به فرزند خود آموزش دهید.

2. استفاده از  خمیردندان های طعم دارد

استفاده از خیمردندان های طعم دار نه تنها برای کودکان لذت بخش است بلکه می تواند در سلامت دهان و دندان آن ها نیز موثر باشد.

3. داشتن تغذیه سالم

تغذیه سالم باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن می شود و به جلوگیری از آبسه دندان کودک کمک می کند. مطمئن شوید که کودک شما از مواد غذایی سالم و پرخاصیت برای سلامتی دهان خود استفاده می کند.

4. مراقبت درست از مسواک

یکی از مهمترین دلایل وجود باکتری در دهان استفاده از مسواک آلوده است. بهتر است بعد از مسواک زدن از قرار دادن آن در محیط های آلوده مانند سرویس بهداشتی پرهیز کنید. همچنین اجازه دهید مسواک کاملا خشک شود و آن را از دسترس کودک دور نگه دارید.

با رعایت این نکتهها، می توانید به طور موثری از بروز آبسه دندان در کودکان خود جلوگیری کنید و به سلامت دهان و دندان آن ها کمک نمایید.

بهترین روش برای شستن دندان کودکان 

یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از مشکلات دهانی و آبسه دندان در کودکان، آموزش شستن صحیح دندان به آن ها است.

پیشنهاد می کنیم این کار را  از سنین پایین به کودک خود آموزش دهید تا از همان سال های اولیه زندگی، شستن صحیح دندان های خود را یاد بگیرند. برای شروع می توانید از مسواک نرم و خمیده استفاده کنید تا به راحتی به سطح همه دندانها دسترسی داشته باشند. خاطرتان باشد از مسواکی کوچک و مناسب استفاده کنید که به خوبی بر روی دندان ها و فضاهای بین آن ها، دسترسی داشته باشید.

در طول مرحله آموزش، بهتر است از یک مسواک استاندارد و یک خمیر دندان مناسب کودکان که اکثرا طعم خوبی دارند استفاده کنید. همچنین، به کودک خود آموزش دهید که حداقل به مدت ۲ دقیقه دندان های خود را بشوید و تمام نواحی دهان به خوبی آبکشی کند. بهترین روش برای آموزش مسواک زدن به کودک، همراهی خود شماست، بهتر است این کار را به یک بازی مهیج برای کودک تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *